DELEN

Heb je moeite met in slaap vallen? Lig je lang wakker voor je in slaap valt? Gemiddeld duurt het 30 minuten voordat je in slaap valt. 25% van de bevolking heeft last van slaapproblemen. Slapeloosheid, ofwel insomnie komt het meest voor. De helft van de mensen heeft wel eens tijdelijk last van slapeloosheid. Ongeveer 8% van de mensen heeft chronisch moeite om in slaap te vallen of door te slapen.

Zo val je binnen twee minuten in slaap


Deze methode om supersnel in slaap te vallen bestaat uit twee delen. In het eerste deel moet je je hoofd helemaal leegmaken. Dit gaat als volgt:

1. Ontspan alle spieren in je gezicht, inclusief je tong, kaak en je ogen.
2. Laat je schouders zo laag mogelijk zakken. Ontspan daarna de spieren in je rechterbovenarm, gevolgd door de spieren in je onderarm. Doe vervolgens hetzelfde met je linkerarm.
3. Adem uit en ontspan je borstkas.
4. Ontspan de spieren in je benen, begin bovenaan in je dijen en ga telkens meer naar beneden.

Als het goed is, is je lichaam nu volledig ontspannen. Dan is het nu tijd voor het tweede deel. Visualiseer jezelf in één van de volgende drie situaties:

– Je ligt op je rug in een kano die op het water dobbert. Het water is kalm en de lucht boven je is blauw. Er is geen wolkje aan de lucht.
– Je ligt in een zwarte fluwelen hangmat in een volledig verduisterde ruimte.
– Zeg tien seconden lang tegen jezelf (in je hoofd) ‘niet denken’, ‘niet denken’, ‘niet denken’.

Tuurlijk kan het zijn dat het voor jou niet werkt, maar het is het proberen waard!